Må vi ha dusj i garderoben?
John Frammer
Advokat MNA og leder av NTFs Avdeling for jus og arbeidsliv
Hei, vi holder på å bygge ny tannklinikk. I den forbindelse fikk vi spørsmål fra utbygger om vi er pålagt å ha dusj i de nye garderobene våre.
Vet dere om vi er pålagt dette eller om det er frivillig?
Svar:
Tannlegeforeningen anbefaler at det etableres dusj på alle nyetablerte/nybygde tannklinikker, men det foreligger ikke et krav om dette.
Det er når arbeidets art eller helsemessige forhold krever det, at arbeidstagerne må ha tilgang til dusj på arbeidsplassen/klinikken. Med formuleringen «når arbeidets art eller helsemessige forhold» gjør dusj nødvendig peker dette på virksomheter med fysisk krevende arbeid, skittent arbeid, arbeid med illeluktende stoffer, eller arbeid med giftige eller helsefarlige stoffer, jf. arbeidsplassforskriften § 3-6.
Det er med andre ord ikke krav om dusj på tannklinikker. Det er kun når arbeidsoppgavene, arbeidsforholdene eller helsemessige forhold krever det, at arbeidstakerne må ha tilgang til egnede dusjer på arbeidsplassen.
Arbeidslokaler som brukes eller er planlagt brukt til blant annet verksted, bilpleie, næringsmiddelindustri, helseinstitusjoner, hjemmehjelpsentral, hjemmesykepleie, ambulansestasjon, industri, avfall og gjenvinning, avløpsanlegg, laboratorium og i forbindelse med bygge- og anleggsplass nevnes i denne sammenheng.
Etter Tannlegeforeningens oppfatning vil det normalt ikke være slik smittefare som nevnt, og dermed ikke krav om dusj på en tannklinikk, dette under forutsetning av at man følger de basale smittevernrutinene,
Et annet forhold som også bør nevnes i denne sammenheng er arbeidsmiljølovens plikt til å vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne. Dusjer på arbeidsplassen kan være et konkret tiltak som fremmer fysisk aktivitet, for eksempel i form av sykling til og fra jobb.