Samspill og samarbeid på Sundvolden

Å være ny student er spennende, og noen ganger nesten for spennende. Det kriblet antageligvis godt i magen for de nye tannlegestudentene da de møtte til seminar med overnatting om hvordan skape godt samhold og samarbeid.

KariØverby 

OD/UIO

Årets ferske tannlegestudenter ved UiO deltok på seminar om teamarbeid rett etter studiestart tidligere i høst.

Foto: Kari Øverby.

De nye tannlegestudentene, kull-23, deltok på en todagers samling om teamarbeid rett etter semesterstart i august. Fakulteter som medisin og matematisk-naturvitenskapelig mener at kurset medvirker til at studentene blir fortere kjent og hindrer frafall på studiet. De har kjørt introduksjonskurset på Sundvolden hotell fast for de nye studentene i flere år.

– Vi ønsker å lære studentene våre betydningen av samarbeid tidlig i studieløpet, sier studiedekan Hans Jacob Rønold. De gode erfaringene andre fakulteter har med kursopplegget har bidratt til at det også er noe vi ønsker å tilby våre studenter. Effekten er god for samarbeid og er en viktig faktor for å skape godt studiemiljø, derfor er vi veldig fornøyde med at vi er i gang.

– Samarbeid er viktig i jobben som tannlege, fordi man som regel arbeider sammen med andre, tilføyer han.

– Et av målene med kurset er å bedre gruppedynamikken og skape bevissthet om hva som er viktig for å få til godt samarbeid, forteller de kursansvarlige Jarle Breivik (Med. fak.), Hans Jacob Rønold og Ann Catrin Høyvik.

Breivik var en av kursholderne for odontologistudentene denne første gangen, fordi Det medisinske fakultet har arrangert samling for sine nye studenter i noen år allerede. Fra 2024 er kursholderne Rønold og Høyvik.

På Sundvolden ble studentene plassert sammen i grupper og team. Målet med aktivitetene for de to dagene er at de er mest mulig studentdrevet.

Hver av gruppene ble ledet av hver sin mentor, en viderekommende student fra tannlegestudiet. Mentorenes rolle var å hjelpe deltagerne i riktig retning og motivere studentene. De skal være kontaktpersoner som gruppen kan støtte seg på gjennom hele førsteåret. I forkant hadde mentorene vært på en samling som forberedte dem på deres rolle på kurset. Lana Yadgar Ali og Miriam Gustavsson er hovedmentorer og støtter mentorene.

I løpet av kurset fikk studentene ulike oppgaver som hadde til hensikt å demonstrere forskjellige aspekter ved det å jobbe sammen i team. En del oppgaver ble først besvart individuelt for deretter at gruppene/teamene samarbeidet om dem og ga deltakerne nyttig innsikt.

Tannlegestudentene har også vært hardtarbeidende elever ved videregående skoler tidligere, og som skoleflink elev var det mange som hadde gjort erfaringen å være den som gjorde mest i gruppa.

Et annet spørsmål de fikk underveis var: Fikk dere til mer som team enn hver for dere? Å definere roller og bli kjent med seg selv og andre var derfor viktig i løpet av kurset, for å se hva slags roller man tar og hvilke elementer som er av betydning for å få til godt samarbeid.

Teamteori og dannelsen av team

Etter å ha løst en del oppgaver i fellesskap samlet Jarle Breivik en del tråder ved å snakke om teamteori og vesentlige elementer som bør være til stede for å få til godt samarbeid i team. Kursopplegget bygger på en forskningsbasert teori om at team utvikler seg gjennom ulike stadier. Og ved å legge til rette for denne utviklingen kan vi oppnå velfungerende team.

– For å samarbeide godt er det viktig at deltakerne har tillit til hverandre, sier Jarle.

– Det innebærer at seminaret har noen normer og verdier som arrangørene ønsker alle deltagerne skal støtte opp om: Respekt for andre, ærlighet og integritet, aktiv lytting, aktiv deltagelse og åpenhet for nye ideer.

Studentene ble oppfordret til å lytte og snakke, og det ble fremholdt at de gruppene som fungerer best er de gruppene der deltagerne i sum snakker og lytter omtrent like mye.

– Team der medlemmene utfyller hverandres styrker og svakheter samarbeider ofte best.

Skaper et godt grunnlag for samarbeid

– Kurset har vist seg å gi de nye studentene en god start på studiet, fordi de blir bedre kjent med hverandre i løpet av kursoppholdet. I tillegg gir kurset dem noen verktøy som er viktige når de skal samarbeide med hverandre som clinical partners når de senere har klinikkpraksis. Erfaringen og ferdighetene de utvikler er også verdifulle når de begynner å virke som tannleger etter endt studie, sier Hans Jacob.

– OD deltar dessuten i SamPraks – et tilbud til studenter som går de siste årene på medisin, psykologi, klinisk ernæring, farmasi, odontologi, pedagogikk, spesialpedagogikk og teologi. Studentene lærer å samarbeide med andre fagfelt, og de vil derfor få nytte av å lære samarbeid tidlig i studiet, fortsetter Hans Jacob.

– Innholdet i kurset er koblet til undervisningen på faget og det handler om å bli bedre tannleger og å bli bedre på jobb, sier Jarle Breivik.

Han har verdifull erfaring å bidra med når Ann Catrin Høyvik og Hans Jacob Rønold nå står klare til å lede samlingene for de nye studentene på OD.

– Jeg har lang erfaring med klinisk kommunikasjon, og gleder meg til å jobbe med dette opplegget fremover, sier Høyvik.