Tannhelsekjede satser bredt på bærekraft

Tannhelsekjeden Colosseum Tannlege sikter mot null i netto klimapåvirkning innen 2045. På veien dit håper kjeden å oppnå flere andre positive effekter for virksomheten.

JohanErichs 

Meramedia

Tannhelsekjeden Colosseum/Smile skal nå netto nullutslipp av CO₂ senest i 2045. – Vi satser bredt, ikke bare på klimaforbedrende tiltak, men også på andre områder som bidrar til at vi får en bærekraftig og inkluderende virksomhet, forteller Anneli Skoog, kvalitetsansvarlig hos Colosseum Tannlege.

Foto: privat.

Innen 2045 skal Colosseum i både Norge og Sverige ha redusert sitt bidrag til klimabelastningen til null i netto CO₂- utslipp. Kjeden har 1 150 ansatte i Norge og 1 050 i Sverige. Ved siden av å være opptatt av klima vil de skape en bærekraftig og inkluderende virksomhet på flere områder.

14 av FNs 17 bærekraftsmål er veiledende for kjedens innsats. Foruten å forbedre systemer, samarbeid og metoder internt, vil kjeden også være et forbilde og en inspirasjon for andre i tannhelsebransjen.

I tillegg til klimaforbedringer ønsker kjeden å fremme god helse og livskvalitet, likestilling, utdanning, innovasjon og samarbeid.

Det overordnede arbeidet deles inn i fire områder: Healthy Smiles - god og forebyggende tannpleie; Healthy Planet - streben etter et klimamessig bærekraftig samfunn; Healthy People – en arbeidsplass med arbeidsglede, trivsel og utviklingsmuligheter; Healthy Business – langsiktig økonomisk vekst gjennom høy forretningsmoral, ansvar og veldrevet virksomhet.

Helheten

– Vi tror det er viktig å se helheten for å forbedre virksomheten totalt sett. Derfor fokuserer vi mye på initiativ innen Healthy Smiles og Healthy People, som for eksempel i vårt samarbeid med Kreftforeningen. Men arbeidet med CO₂-reduksjon er også veldig viktig fordi det angår hele samfunnet, forklarer Anneli Skoog, kvalitetsansvarlig hos Colosseum Tannlege. Sammen med det svenske søsterselskapet Smile driver hun bærekraftssatsingen.

Anneli Skoog mener at det er bedre at virksomhetene selv starter bærekraftsatsinger enn å vente på direktiver fra myndigheter og internasjonale organisasjoner.

– Bærekraft er et så viktig samfunnsspørsmål at alle må bidra, jo før jo heller.

Målet for 2045 er høyere enn de nasjonale utslippsmålene for Sverige (85 prosent reduksjon av klimagasser sammenlignet med 1990). Norge som nasjon ønsker å oppnå 55 prosent lavere utslipp allerede innen 2030, sammenlignet med 1990.

– Mange unge mennesker og unge voksne drives av bærekraftsspørsmål. Som ledende aktør i bransjen vil vi bidra, men også dra nytte av fordelene som en bred bærekraftssatsing kan gi, sier Anneli Skoog.

Ifølge Anneli Skoog ligger den store endringsprosessen foran oss.

– Selv om vi kjenner at vi bidrar til økt bærekraft, så vil fremskritt innen forskning og innovasjon akselerere endringsprosessen mot et mer bærekraftig samfunn på en helt annen måte.

Samarbeid

Anneli Skoog fremhever områder som vareproduksjon og transport som avgjørende for å nå et gjennombrudd i den brede bærekraftssatsingen i samfunnet.

– Dette gjelder også for vår virksomhet. Vi må stille krav, men også inspirere og samarbeide med våre partnere og deres underleverandører i en felles innsats for styrket bærekraft.

– 2045 føles som langt frem i tid?

– Men tjue år er egentlig ikke så lang tid. Vi må sette opp delmål og gjøre justeringer. Det er mange områder å bearbeide. Alle satsinger må måles regelmessig for å skape entusiasme og tillit hos medarbeidere og samarbeidspartnere. Målingene er veldig viktige, men fremgangen underveis er enda viktigere sier Anneli Skoog.

Colosseum har gjennomført en ekstern klimaanalyse basert på den erkjente GHG-protokollen (Greenhouse Gas Protocol).

– Den viser at vår største klimapåvirkning kommer fra varene og tjenestene vi kjøper. Noe som ikke er overraskende. Hvis vi for eksempel fikk alle varene levert med elektriske skip, ville det ha en enorm positiv klimaeffekt for vår virksomhet. Vi kan spekulere i hvordan energibesparende droner kan brukes for fremtidens leveranser.

Underlag

Regelmessige målinger er avgjørende for å sikre at klimaarbeidet går i riktig retning.

– Det gjelder å finne nøkkeltall og gå inn i detaljer for å få data som hjelper arbeidet i riktig retning. En detaljert analyse og et presist dataunderlag gjør at vi kan iverksette klimatiltak der de trengs mest. De regelmessige eksterne miljørevisjonene blir avgjørende styringsdokumenter for å vise om vi er på riktig vei.

Hvert år publiserer Colosseum en egen kvalitets- og bærekraftsrapport, Colosseum Way. For en tannhelsevirksomhet er hygiene og høy pasientsikkerhet områder som en aldri kan kompromisse med. Men de krever samtidig ofte miljøbelastende engangsemballasje.

– Kunnskap og planlegging er viktig for å redusere bruken av engangsartikler. En undersøkelse fra en av våre leverandører viser at syv prosent av engangshanskene aldri brukes. Det kan være hansker som av ulike årsaker ikke blir brukt eller havner på gulvet før de kastes, forteller Anneli Skoog.

– Hvordan motiverer man medarbeiderne i satsingen?

– Jevnlig og konsentrert informasjon er viktig. Mange er veldig entusiastiske og vil virkelig bidra. Akkurat nå lager vi en håndbok for klimaarbeidet i klinikkene, sier Anneli Skoog.

– Avslutningsvis, hva skal en tannklinikk som vil styrke sitt bærekraftsarbeid, tenke på?

– Da vil jeg få komme med fem tips for bærekraftsarbeid som kan passe godt for virksomheter innen tannhelse:

  1. Begynn med å måle klimaavtrykket.

  2. Sett opp oppnåelige mål. Alt trenger ikke gjøres på én gang.

  3. Involver medarbeiderne.

  4. Velg klimaengasjerte leverandører.

  5. Kommuniser suksessene.