Spør advokaten

Honorar til oppdragstakere som har sluttet på klinikken

ToneGalaasen 

Advokat i NTF

Spørsmål 1:

Jeg har sluttet på en klinikk, hvor jeg jobbet som oppdragstaker, og nå sliter jeg med å få betalt fra praksiseier for utført arbeid. De pasientene jeg har behandlet betaler til praksiseiers konto, og jeg får honorar fra praksiseier først når pasienten har gjort opp for seg. Kan praksiseier la være å sende meg innbetalingsoversikt for pasienter som betaler etter at jeg har sluttet? Hvordan skal jeg da få beregnet honorar og få betalt for jobben jeg har gjort?

Svar:

De aller fleste tannleger klarer heldigvis å avslutte samarbeidsavtaler på en ryddig og god måte, men det gjelder dessverre ikke alle. Vi får iblant spørsmål om hvordan oppdragstakere skal få beregnet sitt honorar, for pasientinnbetalinger som skjer etter at de har sluttet på klinikken.

Praksiseier har ansvar for å inndrive utestående pasientfordringer i oppdragstakermodellen. Det skal beregnes og utbetales honorar til oppdragstaker, på samme måte som tidligere, av pasientfordringer som innbetales etter at oppdragstaker har sluttet.

Oppdragstakere som har sluttet, har ikke lengre tilgang til journal- og regnskapsinformasjon på sin tidligere arbeidsplass. De er dermed avhengig av å få innbetalingsoversikt fra praksiseier, for det pasientene har betalt etter opphør av samarbeidet. Dette er nødvendig for at oppdragstakere skal få beregnet det honoraret de har krav på for utført arbeid.

Praksiseier har plikt til å gi oppdragstaker regnskapstall og annen nødvendig informasjon, for å beregne det honoraret de har krav på. Dette er vanligvis presisert i kontraktene, og gjelder også etter at avtalen er avsluttet.

Praksiseiere bør ha som fast rutine at de uoppfordret sender månedlig innbetalingsoversikt til oppdragstakere som har sluttet, så lenge det er nødvendig, og sørge for at oppdragstakere får betalt for utført arbeid i virksomheten.

Dette er et eksempel på at den gjensidige lojalitetsplikt i kontraktsforhold til en viss grad gjelder også etter at avtalen er avsluttet1.

Håndtering av pasientfordringer som ikke lar seg inndrive, er beskrevet nærmere i artikkelen «Tapsføring i oppdragstakermodellen»2.

Referanser

  1. Se artikkelen «Lojalitetsplikt i kontraktsforhold mellom næringsdrivende tannleger» (Tidende nr. 3/2020).

  2. Tidende nr. 1/2022