Sykefravær og sykepenger
Advokat og avdelingsleder for jus og arbeidsliv i NTF
Som arbeidsgiver har man et ansvar for å håndtere utbetaling av sykepenger på riktig måte.
Melding om sykefravær
Arbeidstaker må varsle arbeidsgiver så snart som mulig ved sykefravær. Plikten til å betale sykepenger begynner den dagen man har fått beskjed om fraværet. Det er viktig å ha gode rutiner for hvordan arbeidstaker skal melde om fravær, og at rutinene er kjent for arbeidstaker.
Når må arbeidsgiver betale sykepenger
Som arbeidsgiver må man betale sykepenger i et tidsrom på inntil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden). Alle dager telles med, ikke bare dager arbeidstakeren skulle vært på jobb. Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele sykefraværsdag. Arbeidstakeren må ha jobbet i minst fire uker for å ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver.
Dersom en ansatt blir syk på nytt når det har gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal dette regnes med i samme arbeidsgiverperiode. Hvis det har gått mer enn 16 kalenderdager siden arbeidstakeren kom tilbake i jobb, vil man ha plikt til å betale sykepenger for en ny arbeidsgiverperiode ved nytt fravær.
Egenmelding
Egenmelding innebærer at en ansatt melder fra om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade, uten å legge frem legeerklæring. For å kunne benytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiver i minst to måneder. Ved fravær ut over tre kalenderdager kan arbeidsgiver kreve sykmelding. Hvis første fraværsdag er en fredag, og arbeidstaker fortsatt er syk på mandag, er mandag fjerde kalenderdag av sykefraværet, og det kan derfor kreves sykmelding fra og med mandag. Hvis arbeidstakeren blir syk igjen og leverer ny egenmelding før det har gått 16 kalenderdager, løper samme arbeidsgiverperiode videre. Arbeidsgiver kan bestemme at retten til å bruke egenmelding skal være begrenset til fire ganger i løpet av en 12-månedersperiode. Det er her uten betydning om fraværet er en, to eller tre dager. Arbeidsgiver kan innenfor arbeidsgiverperioden gi arbeidstakerne rett til å bruke egenmelding ut over tre kalenderdager, og har plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om det skal gis utvidet rett til å bruke egenmelding.
Tap av retten til å benytte egenmelding
Som arbeidsgiver kan man frata en arbeidstaker retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding dersom han/hun i løpet av tolv måneder har hatt minst fire fravær uten å legge frem legeerklæring, eller arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. Før arbeidstakeren fratas denne retten skal han/hun gis anledning til å uttale seg. En beslutning om å frata arbeidstakeren retten til å bruke egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.
Sykmelding
Sykmelding kan utstedes av lege, tannlege, kiropraktor eller manuellterapeut. Det finnes ulike former for sykmelding. Ved gradert sykmelding kan kontakten med arbeidsplassen opprettholdes samtidig som man drar nytte av restarbeidsevnen. Tidsrom med graderte sykepenger regnes med i den totale lengden på sykepengeperioden. Dette betyr at man vil forbruke samme antall sykepengedager ved eksempelvis én måned gradert sykmelding som ved én måned med 100 prosent sykmelding. For å ha rett til sykepenger fra NAV må den sykmeldte være minst 20 prosent sykmeldt av den totale arbeidstiden sin.
Avventende sykmelding
Avventende sykmelding er en beskjed til arbeidsgiveren om at sykmelding kan unngås dersom arbeidet tilrettelegges. Hvis tilrettelegging ikke er mulig og den ansatte blir helt borte fra jobben, endrer legen den avventende sykmeldingen til en ordinær sykmelding. Sykmeldingen gjelder da fra startdatoen for avventende sykmelding.
Digital sykmelding og oppfølgingsplan
Alle sykmeldte arbeidstakere kan motta og sende sykmeldingen og søknad om sykepenger elektronisk til arbeidsgiveren sin. Etter sykmelding får arbeidstakeren et varsel på SMS eller e-post med oppfordring om å logge seg inn på nav.no. Her kan han/hun se sykmeldingen og sende den til arbeidsgiver. Arbeidsgiver vil motta sykmeldingen i innboksen i Altinn. Samtidig kan man som arbeidsgiver sende NAV informasjon om hvem som er nærmeste leder med personalansvar for den sykmeldte. Da får lederen tilgang til en egen side med oversikt over sykmeldingene og informasjon om oppfølgingen.
Frivillig forsikring mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden for små bedrifter
Som arbeidsgiver kan man forsikre seg mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det er et vilkår at de samlede lønnsutbetalingene i foregående år ikke var høyere enn 40 G (grunnbeløpet).
Refusjon av sykepenger i arbeidsgiverperioden
I enkelte tilfeller får bedriften refusjon (men må forskuttere sykepengene) også for fravær innenfor de første 16 dagene:
Hvis NAV har innvilget fritak fordi arbeidstakeren har en langvarig eller kronisk sykdom.
Hvis arbeidstakeren er sykmeldt på grunn av en svangerskapsrelatert sykdom og NAV har innvilget fritak for arbeidsgiverperioden.
Etter tre fraværsdager i små bedrifter der de samlede lønnsutbetalingene forrige år ikke var høyere enn 40 G, og som har forsikret seg mot sykepengeansvaret i arbeidsgiverperioden.