Ny søknadsportal for Sykehjelpsordningen for tannleger: Styrker personvernet

Sykehjelpsordningen for tannleger har lansert en ny søknadsportal og tar ikke lenger imot søknader via e-post, brevpost eller i Digipost. Alle søknader går fra og med 18. juni i år gjennom den nye søknadsportalen som krever innlogging med BankID.

Tekst:
Ellen BeateDyvi 
Foto:
KristinAksnes 

Lin Muus Bendiksen (t.v.) er ny saksbehandler for Sykehjelpsordningen i NTF og Kristin Ladim fra Devoteam er prosjektleder for utviklingen av den nye søknadsportalen og saksbehandlingssystemet som ble lansert i juni.

Vi møter Kristin Ladim fra Devoteam, som er prosjektleder for utviklingen av de nye systemene og Lin Muus Bendiksen, som er ny saksbehandler for Sykehjelpsordningen i NTF.

Sykehjelpsordningen mottar rundt 30 søknader i måneden. I forbindelse med utviklingen av den nye portalen var ordningen stengt for nye søknader fra og med 15. mai i år, til åpningen av portalen 18. juni. Dermed samlet det seg en del søknader, som behandles fort­løpende. Det er normalt utbetaling den 20. i hver måned, og i juni ble det i tillegg utbetalt én gang til, den siste uken i juni. Neste utbetaling er 20. august, grunnet ferieavvikling i juli, forteller Bendiksen.

– I tillegg til den nye søknadsportalen er det også utviklet et nytt saksbehandlingssystem. Når vi går fra en papirbasert søknadsprosess til digital søknad og saks­behandlinger den store fordelen at informasjonssikker­heten og personvernet styrkes. Det er helsedata vi behandler, og vi forholder oss til de strengest mulige kravene som finnes for databehandling og lagring slik at ingenting kommer på avveie, sier Ladim, som har jobbet intensivt med utviklingsprosjektet siden november 2023.

– Er lanseringen gått etter planen?

Lanseringen er gått veldig fint. I det store og hele fungerer systemene godt så langt, nå som vi har vært i gang en ukes tid, sier Ladim.

– Det er alltid noen ting som ikke fungerer optimalt, og i denne lanseringen er det snakk om noen få feil og ting som må justeres. Noe har handlet om politikk knyttet til beregning av dagsats som styret i Sykehjelpsordningen har måttet avklare Når en går fra manuell saksbehandling til automatisk beregning av stønadsbeløp blir det mindre rom for å utøve skjønn i saksbehandlingen, noe som medfører at det må tas politisk stilling til saker på et mer detaljert nivå enn tidligere.

Det medfører at hver gang det eventuelt foretas vedtektsendringer i Sykehjelpsordningen fremover, får det også konsekvenser for saksbehandlingssystemet, som må utredes, sier Ladim videre.

Forsiden til den nye søknadsportalen for Sykehjelpsordningen, som møter den som skal søke bidrag fra ordningen.

– Vi er også i gang med å tenke på videreutvikling av systemet. Høyt på prioriteringslisten er å tilrettelegge for at dataene som søker legger inn kan gjenbrukes til neste søknad. Dette har vi ikke hatt tid til å utvikle foreløpig. Vi skal også se på muligheten til å, basert på samtykke fra søker, innhente data om for eksempel inntekt, lønn og permisjoner direkte fra Skatteetaten og NAV, slik at søker slipper å fremskaffe og legge inn dette selv, sier Ladim, og understreker at dette er en mulig videreutvikling som ennå ikke er vedtatt. En annen utviklingsmulighet vil kunne være å gå fra innlogging med BankID til innlogging med HelseID.

– Foreløpig er vi godt fornøyd med det vi har utviklet nå. Vi ser at det letter saksbehandlingen, og håper brukerne også opplever at det nye systemet er brukervennlig. Både søknadsportalen og saksbehandlingssystemet er bygget opp helt fra bunnen av, for å hensynta Sykehjelpsordningens behov, forteller Ladim og Bendiksen.