Språkverktøy kan gi betydelige tidsbesparelser
Chatboten ChatGPT kan være til stor nytte for tannhelsetjenesten. Utviklingen er fortsatt i startfasen, og en svensk tannlege oppfordrer kollegaene sine til ikke å nøle med å utforske bruksområder knyttet til ChatGPT og kunstig intelligens (KI) for øvrig.
Meramedia
Sahlgrenska Universitetssykehuset i Göteborg, i Västra Götalandsregionen i Sverige, er blant de ledende innen forskning og innovasjon på digital helse. Et område som vekker interesse og nysgjerrighet blant ulike virksomheter, er hvordan chatboten ChatGPT kan anvendes i helsevesenet, inkludert tannhelsetjenesten.
– Den har et enormt potensial. Vi ser mange fordeler innen operative eller administrative områder, der ChatGPT kan benyttes, samt som en støtte i beslutningsprosesser, for eksempel for tannleger, sier Magnus Kjellberg, leder for Kompetansesenter AI ved Sahlgrenska Universitetssykehus.
Kjellberg er overbevist om at den digitale språkmodellen vil bli stadig mer integrert i helsevesenets daglige rutiner.
–Vi er begynt å rulle ut noen administrative verktøy. Det spennende er at lanseringen av ChatGPT representerer en demokratisering av KI, noe som gjør at alle kan ta i bruk verktøyet. Dette øker nysgjerrigheten og viljen til å eksperimentere blant mange ansatte, noe som er svært gunstig for utviklingen når det gjelder å finne praktiske bruksområder, forklarer Kjellberg.
Tidsbesparelser
ChatGPT, lansert av OpenAI i slutten av 2022, nå med den nye oppdaterte versjonen 4.0, er blitt betydelig forbedret som språkverktøy.
Ifølge Kjellberg kan ChatGPT brukes på flere måter i helsevesenet: Til å oppsummere innholdet i store mengder vitenskapelige artikler og studier, og som støtte til kunnskapsutvikling og opplæring av ansatte i pasientdialoger.
– Det er nå mye enklere å få frem etterspurt kjerneinformasjon, noe som sparer både ressurser og tid. Hvis vi for eksempel kan redusere den administrative og dokumentasjonsrelaterte tiden med omtrent 20 prosent, vil det innebære enorme tidsbesparelser for helsevesenet, spesielt innen helseadministrasjon, sier Kjellberg.
I takt med den økende interessen for ChatGPT, utvider Sahlgrenska Universitetssykehus sine utdanningstiltak for å styrke kunnskapen om verktøyet blant regionens ansatte.
– Vi tilbyr generell KI-utdanning samt skreddersydde workshops og seminarer. Når det gjelder bruken av ChatGPT, vil opplæringen bli mer spesifikk og tilpasset ulike arbeidsområder, legger han til.
Personvern
Siden språkmodellen ChatGPT er en skytjeneste og dataene behandles i USA, må helsevesenet generelt, og selvsagt også tannhelsetjenesten, være forsiktige med tanke på personvern, for å unngå å avsløre sensitive personopplysninger.
– Det er viktig å være bevisst på hvilken informasjon som deles. Vi kan sikre personvernet ved å utvikle og bruke nye språkverktøy, som er tilpasset bruk kun i regionen, forklarer Kjellberg. Dette er sannsynligvis veien vi vil gå for å kunne håndtere sensitive pasientdata. Som et kraftig språkverktøy for håndtering av store mengder tekst, er ChatGPT i dag overlegen, legger han til.
Pasientene vil også lettere kunne orientere seg og få bedre forståelse for ulike symptomer og tilstander ved hjelp av ChatGPT.
– Vi ser dette som en fordel. En velinformert pasient er en god pasient. Fremover vil vi sannsynligvis utvikle egne chatboter som gir pasientinformasjon basert på retningslinjer, erfaringer og kunnskap innen det svenske helsevesenet, avslutter Magnus Kjellberg.
Stort potensial
Michael Braian, med doktorgrad i oral protetikk og tannteknikk, har siden lanseringen av storspråkmodellen undersøkt hvordan ChatGPT kan brukes i tannhelsetjenesten. Ifølge ham finnes det mange nyttige anvendelser.
– Et av verktøyets funksjoner er å forbedre en tannleges tekst ved å rette feil og forkortelser til en korrekt stavet tekst, samt gi innspill om hva som kan ha blitt oversett i journalføringen og dokumentasjonen, forteller Michael Braian. Flertallet av tannleger som bruker ChatGPT i dag, benytter det til rettskriving og til å tolke og oppsummere tekster. Denne type konvertering behersker ChatGPT og andre tekstroboter svært godt, tilføyer han.
Michael Braian fremhever også nytten for pasientene.
– Jeg kan be en tekstrobot om å oversette en odontologisk tekst til et språk som også pasienten forstår. Det er også mulig å tilpasse informasjonsnivået basert på en pasients individuelle kunnskapsnivå og eventuelle begrensninger.
Men det er også risikoer ved å stole blindt på en tekstrobot.
– Du må ha god kjennskap til emnet for å være sikker på at informasjonen som hentes frem, er korrekt. Selv om verktøyet er dyktig, kan det av og til gjøre feil som virker korrekte. Dette fenomenet kalles KI-hallusinasjon, men det minsker heldigvis i omfang i takt med utviklingen av språkverktøy, sier Braian.
Regulering og fremtidige muligheter
Det er i dag regulatoriske hindringer for hvordan pasientopplysninger kan brukes i KI-støttede systemer.
– Det er ikke mulig å mate ChatGPT med personopplysninger som personnummer eller annen informasjon som kan identifisere en person, da dette lagres i teksten. Vi trenger tydelige retningslinjer for å utvikle nye og enda mer nyttige verktøy. Det er opp til svenske myndigheter å foreslå nye direktiver, sier Michael Braian.
Michael Braian ser et stort potensial i KI-støttede systemer som ChatGPT.
– De vil være svært nyttige for tannhelsetjenesten, helsevesenet og samfunnet som helhet. Det viktige er å finne en god balanse i bruken, og ikke la regulatoriske hindringer bremse utviklingen.
Foruten de rent administrative fordelene som oppstår gjennom bruk av ChatGPT, finnes det et bredt potensial for tekstroboter.
– I dag brukes de hovedsakelig til journalretting, men med de nye ChatGPT-systemene er mulighetene store, sier Braian.
Utviklingen fra første versjon til versjon 4.0 innen ChatGPT er enorm. En hel del forskning peker på at vi vil ha generell kunstig intelligens innen tre år. Lykkes det, vil vi kunne ha superintelligens før 2030, tror Michael Braian.
Våge å teste
– Hva er synet på ChatGPT i tannhelsebransjen?
– De jeg snakker med viser ofte en uro og frykt. Dessverre merker jeg en utbredt skepsis blant tannleger når det gjelder KI og dens rolle. Jeg mener imidlertid at dette synet er feil, da KI bør ses på som et verktøy og ikke en erstatning. Teknikere innen tannhelse har derimot en annen oppfatning og implementerer KI på mange områder, inkludert design, skanning og materialvalg, reflekterer Braian.
Hvordan kan en tannlege som er nysgjerrig på ChatGPT, men mangler kunnskap, komme videre?
– Besøk OpenAIs nettside og registrer deg for en gratis konto. Still spørsmål for å finne ut hvordan ChatGPT kan brukes spesifikt for deg som tannlege. Test forsiktig og utforsk mulighetene. Unngå bruk av personopplysninger. Mange vil bli overrasket over de mulighetene som åpner seg. Hopp på toget, ikke vent. Tannhelse står foran et paradigmeskifte, avslutter Michael Braian.