Stort engasjement rundt NTFs kurs og etterutdanning
NTF inviterer årlig til Forum for etterutdanning hvor man diskuterer ulike forhold vedrørende NTFs kursvirksomhet lokalt og sentralt. Nytt av året var at også lokalforeningslederne ble invitert, da disse ofte har ansvaret for kurstilbudet lokalt i samarbeid med kurskontakt og/eller en fagnemnd.
Kommunikasjonsansvarlig i NTF
Totalt var 35 tillitsvalgte samlet på Leangkollen over to dager for å diskutere etterutdanningsordningen, faglig innhold på kursene og samarbeid – både innad i foreningen og med eksterne aktører og leverandører. Det var en engasjert gjeng som den første dagen deltok på fire workshops. Disse workshopene hadde ulike temaer, henholdsvis faglig innhold, samarbeid og bistand fra sekretariatet, økonomi og administrasjon/markedsføring.
Ulike og felles behov og utfordringer
Innspillene kom tett i samtlige grupper, og det kom klart frem at medlemsmassen er sammensatt og utfordringene og behovene i de ulike lokal- og spesialistforeningene svært varierende. Mye var det likevel enighet om. Blant annet ble det etterlyst verktøy og tiltak som kan gi synergieffekter og lette arbeidsmengden for de tillitsvalgte, blant annet i planleggingsfasen, i påmeldingsprosessen og for å sikre at medlemmene får registrert etterutdanningstimene sine. De fleste opplever prisøkningene i samfunnet som en utfordring, og at det er stadig mer krevende å være attraktive når det har kommet nye kurstilbydere på markedet. For mange lokalforeninger er kurs en viktig del av økonomien, og de kan ikke risikere at kurs går i minus. Her kan Den norske tannlegeforenings fond til videre- og etterutdannelse av tannleger være en mulig løsning. Deltakerne fikk mulighet til å komme med innspill til hvordan midler fra fondet kan benyttes til aktiviteter/tiltak i lokal- og spesialistforeningene og deres medlemmer.
Det var også stor enighet om at lokale kurs utgjør en viktig møteplass, hvor man ikke bare holder kontakten med kullinger og kollegaer, men også bygger nye nettverk faglig og sosialt. Slike samlinger styrker fagmiljøene og bidrar til kalibrering og rekruttering.
Sekretariatets ansatte og NTFs fag- og etterutdanningsutvalg spilte også en aktiv rolle i arbeidet på forumet, og tar med seg innspillene fra deltakerne i det videre samarbeidet med lokal- og spesialistforeningene om en helhetlig kursportefølje som møter medlemmenes ønsker og behov.
Utstillere og bransjen – hvordan samarbeide best mulig?
Samarbeid med dentalbransjen er viktig for både medlemmene og foreningen, og det å ha en utstilling i forbindelse med kurs kan være verdifullt både for utstillere og kursdeltakere. Det finnes likevel flere utfordringer og dilemmaer som de tillitsvalgte tilbragte dag to med å diskutere. Hvilke fordeler og ulemper utgjør slike samarbeid med dentalbransjen? Er det mulig å holde det faglige innholdet i kurset adskilt fra kommersielle interesser? Hvordan sikrer vi NTFs uavhengighet dersom eksterne aktører bidrar økonomisk til kursvirksomheten? Hva skal leverandørene få tilbake for det økonomiske bidraget? Og hva med ikke-faglige samlinger, slik som fester og sosiale arrangementer – hvordan bør eventuelle sponsorer kunne profilere seg i slike settinger?
De fleste av deltakerne ga tilbakemelding om at samarbeidet med dentalbransjen i hovedsak oppleves som godt og problemfritt, men var også enige i at det er viktig med en samkjøring og bevisstgjøring rundt grenseoppganger og gråsoner, og at vi bør enes om å ha noen felles overordnede prinsipper.
Her kom gruppene med verdifulle innspill og synspunkter som vil utgjøre et viktig bidrag for å utarbeide ny veileder for samarbeid med dentalbransjen og eksterne aktører.
Lokal- og spesialistforeningenes er en viktig del av NTFs kursportefølje
NTF ønsker å være den viktigste aktøren i etterutdanningen, og en avgjørende del av foreningens samfunnsoppdrag er å sikre faglig oppdatering av våre medlemmer, særlig i perifere strøk av landet. Her spiller lokalforeningene en sentral rolle, og Forum for etterutdanning utgjør en svært viktig arena for å bedre samarbeidet og løfte kvaliteten på det totale etterutdanningstilbudet.