NTF hører fra seg
Den norske tannlegeforening er høringsinstans i mange saker på ulike politikkfelt og ved NTFs sekretariat er det mange som bidrar til å utforme høringssvar. Sammen med presidenten meisles og utdypes politikk på vegne av medlemmene. Her følger en liten oversikt over hvilke saker vi har involvert oss i høsten 2024.
Spesialrådgiver - politikk og kommunikasjon
Ikke siden 2015 har det vært lavere aktivitet på høringsfronten fra myndighetenes side. I 2024 har NTF levert 13 innspill til direktorat, departement og Stortinget. NTF leverte åtte høringssvar første halvår og etter sommeren har det summert seg til fem.
De fem sakene
En av de viktigste høringene skjer hvert år i forbindelse med Stortingets behandling av neste års statsbudsjett. For tannhelsefeltets del er det her mange av de største rammevilkårene settes i form av milliardbevilgninger. Samtidig er det lite endring fra år til år i selve budsjettforslagene, da det meste avgjøres i forhandlinger mellom regjeringen og deres budsjettpartner SV.
Stortingsperioden 2021–2025 har vært blant de mest ekspansive hva gjelder finansiering av ulike tannhelsetjenester, og det er tilkommet sektoren om lag halvannen milliard friske midler. Det aller meste av dette er gått til å utvide det offentliges ansvar for nye årskull. Ordningen med 75 prosent subsidiering av tannhelsetjenester for 19–20-åringer er gradvis utvidet og vil i 2025 inkludere til og med de som fyller 28 år. NTF har hele tiden vært sterkt imot denne utvidelsen.
Det er også, etter forslag fra blant andre NTF, tilkommet økt satsning for TOO-ordningen (tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og personer med odontofobi) og sikring av rettighetene for ROP-pasienter (rusproblemer og psykiske lidelser). NTFs forslag om økte midler til folketrygden er derimot ikke blitt tatt til følge.
Det er levert to høringssvar av teknisk-økonomisk art. Den ene dreier seg om økning i betalingen for nasjonale e-helseløsninger, der forslaget innebærer at de små virksomhetene får en lavere medlemsavgift enn tidligere, at de mellomstore virksomhetene får en noe høyere pris, og at de største virksomhetene får en betydelig økning i prisen. NTF har støttet dette forslaget. Det har vært helt urimelig at små enkeltpersonforetak har betalt samme avgift som store kjeder med mange lokasjoner. Den foreslåtte modellen er, etter NTFs syn mer rettferdig, og vil medføre at de store virksomhetene betaler en mer rettmessig del av kostnadene.
Den andre mer teknisk-økonomiske høringen har dreid seg om endringer i forskrift om krav til føring av atskilte regnskaper og utkast til nytt rundskriv om fylkeskommunens tannhelsevirksomhet. Dette er en sak NTF har jobbet med i over ti år, og NTF er tilfreds med at de endringene som nå foreslås i forskriften er i tråd med de innspillene vi tidligere har gitt.
De to siste høringene har vært om de mer usunne tingene her i livet. I august besvarte NTF høringen om forslag til endringer i tobakksskadeloven, der det blant annet er foreslått et forbud mot fjernsalg av tobakksvarer og e-sigaretter, en forskriftsregulering av standardisert innpakning av e-sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere, et tydelig forbud mot innførsel av tobakksvarer for personer under 18 år og et forbud mot utdeling av vareprøver.
NTF har støttet alle forslag til regulering, og mener også at reguleringene bør omfatte alle nikotinprodukter og røykebaserte urteprodukter, ikke bare e-sigaretter. Særlig sett i lys av den rekordhøye snusbruken blant unge i Norge. Tall fra 2023 viser at der 20 prosent av befolkningen snuser, hvorav 16 prosent daglig, så finner en at i aldersgruppen 16–24 år brukte 30 prosent unge menn snus (hvorav 22 prosent daglig), og hos unge kvinner var det 26 prosent som brukte snus (17 prosent daglig). De tidligere store kjønnsforskjellene i bruken av snus er i ferd med å utjevnes.
Sist, men ikke minst, har NTF sammen med mange andre helseaktører deltatt i den offentlige debatten om forslag til ny forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn. Her er frontene steile mellom matvareprodusenter og -distributører og helseaktørene.
NTFs representantskap har blant annet vedtatt, i sine policydokumenter, at avgiftspolitikken i Norge må være helsebegrunnet og at sukkeravgiften må gjeninnføres, at markedsføring av usunn mat og drikke mot de under 18 år må forbys, at salg av energidrikker til de under 18 år må forbys, og at alle sure drikker som kan gi syreskader må merkes med advarsel. Dette har vært førende for NTFs høringsuttalelse, og følgelig har NTF støttet høringsforslagene om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn.
Ønsker du å lese selve høringssvarene, innspillene og notatene, kan du finne dem på NTFs nettsider. Spørsmål kan besvares av sekretariatet (post@tannlegeforeningen.no).