Egenmelding, sykemelding og oppfølging av syk arbeidstaker
Spesialrådgiver i NTF
Spørsmål:
Jeg har en relativt nyansatt arbeidstaker i tannlegepraksisen min som har vært en del fraværende fra jobb allerede, og vekslet mellom egenmelding og sykemelding. Sykdommen er reell, og jeg mistenker ikke skulk eller lignende, men jeg synes oppfølgingen av arbeidstaker er ekstra utfordrende i et slikt tilfelle, og jeg synes det er vanskelig å få oversikt over hva som gjelder. Kan du si noe om reglene på dette området?
Svar:
Egenmelding er en form for dokumentasjon på fravær, uten at arbeidstaker må oppsøke lege.
Ved egenmelding er det den ansatte som selv vurderer sin helsesituasjon. Både ved egenmelding og sykemelding fra lege er regelen at arbeidstaker er ute av stand til å utføre arbeidet sitt på grunn av sykdom eller skade.
Oppfølgings- og medvirkningsplikten er også den samme som ved sykemelding. Det innebærer blant annet at arbeidstaker – om mulig – bør oppgi hvor lenge sykefraværet kan tenkes å vare.
Arbeidstaker må ha opptjent rett til å bruke egenmelding. For en nyansatt er opptjeningstiden to måneder. Egenmelding kan bare brukes i arbeidsgiverperioden (16 dager). Etter folketrygdloven § 8-24 kan egenmelding benyttes inntil tre (kalender)dager i løpet av en arbeidsgiverperiode og inntil fire ganger i løpet av en 12-månedersperiode. Arbeidsgiveren kan likevel gi arbeidstakeren rett til å bruke egenmelding utover tre kalenderdager, så lenge fraværet er innenfor arbeidsgiverperioden. Det er likevel greit å vite at alle arbeidstakere i virksomheten må ha like rettigheter her.
For å kunne benytte egenmelding etter sykemelding, må arbeidstaker ha gjenopptatt arbeidet etter sykemeldingen. Egenmelding kan altså ikke benyttes dagen etter et sykefravær som er dokumentert med sykmelding. Arbeidstakeren må gjenoppta arbeidet minst én dag etter sykmeldingen før man eventuelt kan benytte egenmelding.
Egenmelding etter langtidssykmelding
Egenmelding kan bare benyttes i arbeidsgiverperioden når arbeidsgiver betaler sykepenger, jf. folketrygdloven §§ 8-23 andre ledd og 8-7 første ledd.
Dersom arbeidsgiver har betalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, vil det ikke bli ny arbeidsgiverperiode før arbeidstakeren har gjenopptatt arbeidet fullt ut og arbeidstakeren har vært frisk i 16 sammenhengende kalenderdager etter gjenopptakelsen, jf. folketrygdloven § 8-19 fjerde ledd.
Det betyr at arbeidstakeren ikke kan benytte egenmelding før han eller hun har opptjent en ny arbeidsgiverperiode.
Dersom arbeidstaker ikke har opptjent ny arbeidsgiverperiode må sykefraværet dokumenteres med sykmelding og krav om sykepenger må fremsettes til NAV.