Hvorfor ble klagen avvist?
NTFs etikkråd
Klager på brudd på etiske regler skal normalt behandles i lokal klagenemd.
Saker som gjelder mulige brudd på NTFs etiske regler skal som hovedregel, og i første runde, oversendes til lokalforeningens klagenemnd.
Nemda undersøker saken, og kan opptre som mekler, og på den måten bidra til å løse saken. I en del tilfeller vil det være ønskelig eller nødvendig at saken går videre til NTFs etikkråd, eventuelt direkte til Etikkrådet.
Klagen sendes videre til Etikkrådet i følgende situasjoner:
Det kreves reaksjoner
Dersom det viser seg å være en sak der det bør gis reaksjoner må den behandles av NTFs etikkråd. Det er bare Etikkrådet som kan gi reaksjoner.
Vanskelige saker
Dersom det er en vanskelig sak kan klagenemnda sende saken til Etikkrådet med en gang, også før saken er undersøkt.
Prinsipielle saker
Dersom saken er av prinsipiell karakter, har særskilt interesse eller gjelder spørsmål om å tolke det etiske regelverket, skal Etikkrådet behandle saken uten at den først er forsøkt løst av klagenemnda. I noen tilfeller kan klagen bli avvist, enten av klagenemda eller av Etikkrådet.
Klagen avvises i følgende situasjoner
Ikke-medlem
Tannleger (eller andre) som ikke er medlem i foreningen, står ikke ansvarlig overfor foreningen ved brudd på det etiske regelverket. Det hjelper ikke å melde seg ut etter at en klage er sendt inn, saken vil likevel bli behandlet.
Rådet har i enkelte tilfeller fått henvendelser som gjelder for eksempel tannpleiere, men disse sakene er ikke innenfor mandatet vårt.
Dette innebærer også at tannlegekjedene, eller ansatte hos dem som ikke er tannleger, ikke kan sanksjoneres ved brudd på regelverket. Det er likevel slik at rådet i flere tilfeller har hatt god dialog med kjeder og leverandører som har ført til endringer, for eksempel ordlyden i reklame.
Klager levert uten bruk av klageskjema
Dersom det ikke er brukt standard klageskjema, behandles klagen normalt ikke før ny henvendelse er sendt inn på rett skjema. Skjemaet ligger på NTFs nettsted: https://www.tannlegeforeningen.no/fag-og-politikk/etikk.html
Saker som gjelder faglig utførelse
Saker som først og fremst gjelder faglig utførelse, skal til den lokale klagenemda eller Norsk pasientskadeerstatning (NPE).
Saker som er under behandling i andre organer
Dersom saken er under behandling av offentlige myndigheter, som for eksempel Helsetilsynet, behandles den normalt ikke samtidig i klagenemda/Etikkrådet.
Foreldelse
Dersom årsaken til klagen oppsto for mer enn fem år siden, vil forholdet normalt være foreldet, slik at saken ikke vil bli tatt opp til behandling.
Grunnløs klage
Klagen kan avvises dersom den er åpenbart grunnløs.
Vær også obs på følgende:
-
Samtykke
Pasienten må gi samtykke dersom ikke-anonymiserte pasientopplysninger skal fremlegges i saken.
-
Anonymitet
Dersom den som bringer saken inn for klagenemnden/NTFs etikkråd ber om anonymitet, skal dette vurderes av klagenemnden/NTFs etikkråd, eventuelt i samråd med NTFs sekretariat. Dette vil kun unntaksvis bli godtatt.
-
Kontradiksjon
Når en sak er sendt inn til klagenemnden/NTFs etikkråd, skal den eller de saken gjelder underrettes skriftlig om dette, og få mulighet til å uttale seg skriftlig om saken.
-
Plikt til å forklare seg
Medlemmer som tilskrives i forbindelse med en konkret sak, plikter å avgi forklaring overfor klagenemnden/NTFs etikkråd.