Snakk om etikk

Helseopplysning eller ublu markedsføring?

Etikkrådet får stadig henvendelser fra medlemmer som reagerer på at tannklinikker og tannleger reklamerer for behandlinger, produkter og tjenester som kan bryte med Tannlegeforeningens etiske regler om markedsføring. Etikkrådet tar også opp slike saker på eget initiativ.

Leif Henrik BorgeOlsen 

NTFs råd for tannlegeetikk

Markedsføring skjer på alle sosiale plattformer, og det konkurreres om synlighet og hva pasientene kan tilbys. Det finnes gode kampanjer som er informative og transparente, mens andre er villedende, spekulative og i noen tilfeller ulovlige.

Etikkrådet tok i 2024 opp en sak hvor vi mente en nettside viste ulovlig produktreklame. Dette var en nettside som markedsførte tannregulering med særlig vekt på usynlig tannregulering med skinner. Flere tannklinikker, spesialister i kjeveortopedi og allmenntannleger var knyttet til nettsiden (behandlernettverk), og du kunne kontakte dem via siden. Nettsiden var utformet med god pasientinformasjon om vurderinger, hvordan behandlingen kunne foregå og kostnadsoversikt for den aktuelle behandlingen, men det var også tydelig at dette var en nettside som reklamerte for en bestemt type aligner.

Etikkrådet sendte et likelydende brev til tannlegene (medlemmer i NTF) som sto oppført på nettsiden og gjorde dem oppmerksomme på at produktreklamen var i strid med de etiske reglene.

Etter kort tid fikk vi tilbakemeldinger fra de involverte tannlegene. De ansvarlige for nettsiden tok også direkte kontakt med Etikkrådet. De ville endre ordlyden og fjerne all produkt­reklame i tråd med de etiske reglene, og hadde forståelse for at Etikkrådet hadde reagert. Etikkrådet presiserte i tilsvaret at det, på generelt grunnlag, er lov å markedsføre at tannleger har kompetanse på, og erfaring med, særskilte behandlings­metoder (for eksempel usynlig tannregulering).

Nettsiden ble endret, og saken ble avsluttet uten reaksjoner mot tannlegene.

Vi understreker at det er du som tannlege som er ansvarlig for å holde deg innenfor de lovbestemte reglene for markedsføring som håndheves av tilsynsmyndighetene, også dersom markedsføringen overlates til andre. Dersom du bruker slike nettsider eller et reklamebyrå for å gjøre klinikken din mer synlig i markedet, må du passe på at det endelige produktet er i samsvar med reglene.

Etikkrådet mener tannleger må være mer oppmerksomme på regelverket rundt produktreklame og markedsføring:

§ 5-3 Informere om bindinger når det er relevant

Tannleger som formidler forskning eller faginformasjon skal alltid gi informasjon om eventuelle relevante økonomiske interesser.

§ 5-4 Ikke drive med produktreklame

Tannlegen må ikke overfor publikum drive produktreklame for medikamenter, forbruksvarer eller utstyr til bruk i tannlegevirksomhet. Faglig omtale av produkter og utstyr i artikler, foredrag o.l. beregnet på allmennheten som ikke er i vinningsøyemed anses ikke som produktreklame. Salg av pasient­relaterte forbruksvarer fra praksis anses ikke som produkt­reklame.

§ 5-6 Markedsføre seg nøkternt og sannferdig

Tannlegen skal ikke markedsføre sin praksis på en måte som er falsk eller villedende.

Bare godkjente spesialister kan avertere spesialistpraksis. Utenlandske titler og doktorgrader som ikke er godkjent av norske myndigheter som jevngode må ikke benyttes. Markedsføring som kan skape angst, fordommer eller urealistiske forventninger til tannhelsetjenesten, må ikke forekomme.

(Utfyllende kommentarer og eksempler finner du på Tannlegeforeningens nettsider under NTFs etiske regler)

NTFs etiske regler er i samsvar med helsepersonelloven og markedsføringslovens bestemmelser, som du finner på www.lovdata.no. Helsepersonellovens § 13 omtaler markeds­føring: Markedsføring av helse- og omsorgtjenester skal være forsvarlig, nøktern og saklig. Dette gjelder for alle helseaktører, også tannleger som ikke er medlemmer i NTF.